Methodieken
Er wordt gewerkt van uit:
- Het aanleren van vaardigheden
- Zelfredzaamheid vergroten
- Verantwoordelijkheid leren dragen
Competentiebenadering voor mensen met een licht verstandelijke beperking gebeurt vanuit een positief kader: het gaat uit van het kunnen, de mogelijkheden van de persoon in plaats van uit te gaan wat de gebreken zijn. Competentiebenadering moet een stimulans zijn juist door de positieve benadering.
Naast het SCM werken we ook volgens:
Sociale leer theorie/modeling:
Deze theorie gaat uit van dat cliënten gedrag leren van belangrijke personen in de omgeving. Wanneer we uitgaan van medebewoners betekent dit dat wanneer ze zien dat een medebewoner ergens voordeel uit haalt, dit motiveert om adequaat gedrag te vertonen.
Motiverende gespreksvoering:
Deze methode, is een prettige communicatiestijl voor zowel de gever als de ontvanger. Motiverende gespreksvoering erkent dat iedereen met ambivalentie te maken heeft: het spreekwoordelijke engeltje op de ene schouder en het duiveltje op de andere. Door je communicatiestijl aan te passen en op een coöperatieve manier met je gesprekspartner aan de slag te gaan, kun je wonderen verrichten. In (mentor)gesprek de cliënt stimuleren on naar gevolgen van de gedrag te kijken en perspectief van een ander.